Co wiemy o smogu? Sprawdź jaki wpływ ma na Twoje zdrowie

Smog jest w ostatnim czasie niezwykle popularnym zarówno w telewizji jak i mediach społecznościowych. Jest to zjawisko powstałe w wyniku połączenia powietrza z dymem i spalaniami. Mgła smogowa jest nienaturalna i toksyczna.

Według naukowców wyróżniamy dwa rodzaje smogu. Pierwszym z nich jest smog londyński, który powstaje szczególnie zimą podczas minusowych temperatur. W związku z występowaniem w nim dwutlenków siarki oraz węgla może powodować on duszności oraz podrażnienie skóry. Drugim rodzajem jest smog typu Los Angeles. Występuje on w ciepłych okresach lata i wczesnej jesieni. Jest łatwo rozpoznawalny ponieważ objawia się za pomocą mgły ograniczającej widoczność nawet o kilkanaście metrów.  

Jak smog wpływa na nasze zdrowie?

Jak już napisaliśmy smog może wywołać różne szkodliwe objawy u ludzi ale również wpływa na zwierzęta i rośliny.  Zbyt częste przebywanie na terenach nim objętych przyczynia się do rozwoju chorób układu oddechowego takich jak astma, zapalenie oskrzeli, niewydolność płuc. Przez smog nasz organizm produkuje mniejsze ilości witaminy D. Jej niedobór prowadzi do zmian w układzie kostnym, przyspiesza rozwój chorób nowotworowych oraz potęguje dolegliwości bólowe. Dzieci oraz osoby starsze są szczególnie narażone na szkodliwy wpływ smogu.

Jak chronić się przed smogiem?

Odpowiednia dieta według naukowców może uchronić nas przed wchłanianiem substancji szkodliwych zawartych w smogu. Nasz organizm uodparnia się na atakujące go czynniki zewnętrzne dzięki niektórym produktom spożywczym. Tak więc zawarty w olejach rybnych kwas Omega 3 może zmniejszyć efekty działania zanieczyszczeń powietrza szczególnie tych, które przez skórę przedostają się do naszego układu krwionośnego. Poza tranem kwasy te znajdziemy w takich produktach jak: orzechy, migdały, masło, olej rzepakowy, nasiona lnu i pestki dyni.

Podobne właściwości ochronne mają witaminy B6 i B12. Za źródło witaminy B6 uznawane są kaszę gryczane, drób w postaci kurczaka, indyka, warzywa - papryka czerwona i ziemniaki. Witaminę B12 możemy natomiast znaleźć w mięsie, rybach, mleku, jajkach, wędlinach oraz serze. Pyły zawieszone, które są składnikiem smogu mogą nasilić poziom stresu i powodować osłabienie działania naszego układu nerwowego i przyspieszać rozwój zmian miażdżycowych. Innymi negatywnymi skutkami smogu są nadciśnienie, zwiększenie gęstości krwi oraz niewłaściwy rytm serca. Witamina A i E minimalizuje objawy astmy, zapobiega uszkodzeniom DNA, które są spowodowane pyłami zawieszonymi wnikającymi do naszego organizmu. Źródłem witamin C i E są dzika róża, czarna porzeczka, czerwona papryka, rokitnik, natka pietruszki, brukselka, nasiona słonecznika, orzechy laskowe, pestki dyni i migdały.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl