Co wiemy o testosteronie? Dowiedz się jak wpływa na Twoje życie!

Testosteron jest to hormon wytwarzany w jądrach. Niewielu z nas wie, że kobiecy organizm również nie może funkcjonować bez testosteronu i wytwarza go w mniejszych ilościach, w nadnerczach.

Za co odpowiada testosteron?

U mężczyzn testosteron odpowiedzialny jest przede wszystkim za rozwój męskich cech płciowych oraz układu rozrodczego, a mianowicie  penisa, jąder, moszny, prostaty i pęcherzyków nasiennych. Jest również bardzo ważny dla rozwoju pozostałych  cech płciowych, takich jak wzrost masy mięśniowej, owłosienie na twarzy, pogrubienie strun głosowych, rozkład tłuszczu, muskulatura oraz  masa kości. Odpowiedzialny jest również za odczuwanie popędu seksualnego, pozwalając mężczyznom osiągać wzwody. Najwyższy poziom testosteronu jest właśnie w okresie dojrzewania jednak z wiekiem jego poziom w organizmie spada .

Uwarunkowania genetyczne mają ogromny wpływ na ilość wytwarzanego w naszym organizmie testosteronu. W przypadku dorosłego mężczyzny jądra produkują każdego dnia do 7 mg testosteronu, chociaż na jego stężenie we krwi wpływa wiele czynników, takich jak przeżywane emocje lub stan zdrowia. Jaka jest właściwa norma? Testosteron powinien utrzymywać się na poziomie do 9,8 nanogramów/ml krwi. 

Jaki jest związek diety i ćwiczeń z testosteronem?

Przedstawiamy kilka porad dietetycznych, które mogą wspomóc lub przestrzec przed upośledzeniem produkcji testosteronu. Najważniejszą zasadą jest unikanie drastycznych cięć kalorii bowiem szybkie i drastyczne ich spadki  w diecie mogą doprowadzić do ograniczenia produkcji testosteronu. Obniżając radykalnie kalorie możemy zmniejszyć ilość testosteronu nawet o 30%. Tłuszcze nie są dla nas tak niebezpiecznie więc nie powinniśmy z nich rezygnować. Nasz  energia powinna być budowana na podstawie 30% udziału tłuszczy w codziennej diecie. Kwasy wielonienasycone oraz jednonienasycone są bardzo ważne dla naszego organizmu. Ostatnie miejsce w dziennym zapotrzebowaniu zajmują tłuszcze nasycone, które jednak również są nam potrzebne. Źródła tłuszczy to ryby, wołowina, niektóre warzywa, nasiona, oleje, sezam, masło oraz przetwory mleczne. Musimy pamiętać, że dieta w której poziom białka jest dwa razy wyższy niż węglowodanów może obniżyć poziom testosteronu. Jeśli zależy Ci na utrzymaniu  prawidłowego poziomu tego hormonu warto jest utrzymywać stosunek 2:1 dla węglowodanów. Takie suplementy jak kozieradka, forskolina , tribulum czy DIM zwiększają poziom wolnego testosteronu oraz zmniejszają konwersje testosteronu do estrogenu. Ich przyjmowania dwa razy na dobę zwiększa produkcję testosteronu. Niedobór witamin i minerałów szczególnie witaminy D i cynku może znacząco wpłynąć na ilość hormonów w naszym organizmie Warto dbać o prawidłowy poziom witaminy D i cynku. Witamina D i cynk mają silny wpływ na produkcję testosteronu, dlatego warto dbać o ich prawidłowy poziom w organizmie. 

Trening siłowy ma największy wpływ na poziom testosteronu. Systematyczne ćwiczenia siłowe, które zmuszą nasz układ nerwowy oraz mięśnie do pracy wspomagają produkcję tego hormonu. W badaniach wskazano, że wykonywanie przysiadów z dużym obciążeniem poprawia wyniki testosteronu. 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl