Jakie znaczenie dla zdrowia ma woda mineralna? Oto fakty i mity!

Zapotrzebowanie na wodę jest kwestią indywidualną, ale przyjmuje się, że dorosły organizm potrzebuje od 1,5 l do 3 l na dobę, przy czym do tego rachunku wlicza się wszelkie płyny. Niedostatek płynów jest już poważnym zagrożeniem dla funkcjonowania całego organizmu, co łatwo zrozumieć, gdy uświadomimy sobie, że ciało zawiera 50-70% wody. Z deszczu jej nie przyswoimy.

Wody mineralne mogą już w znacznym stopniu uzupełniać ewentualny niedobór składników mineralnych w naszym organizmie. Wody te dzieli się na wysoko i średniomineralizowane. W tych pierwszych zawartość minerałów przekracza 1500 mg/l i uznane są za wielce wartościowe ze względu na stężenie minerałów. Wody średniomineralizowane - te które zazwyczaj pijamy i są ogólnodostępne w naszych sklepach są znacznie uboższe w składniki mineralne (od 500 do 1500 mg/l). Najczęściej występujące składniki wód mineralnych to: magnez, wapń, sód, chlorki, wodorowęglany, siarczany, jod, fluor, żelazo oraz dwutlenek węgla. Każdy z nich spełnia inną rolę i potrzebny jest w różnym stężeniu. Najważniejsze z nich to: wapń, magnez, sód, wodorowęglany.

Jaka jest rola wody w naszym organizmie ?

Woda spełnia szereg funkcji w naszym organizmie. Jej głównym zadaniem jest utrzymywanie temperatury ciała na stałym, korzystnym dla jego funkcjonowania, poziomie. Istotną rolą wody jest także usuwanie toksyn i wszelkich szkodliwych substancji z organizmu. Niestety, ciało człowieka nie ma zdolności do magazynowania wody. Oznacza to, że jej straty należy na bieżąco uzupełniać. Wodę tracimy z organizmu w związku z różnymi procesami (oddychania, trawienia itp.), działaniami (nasilony wysiłek fizyczny), stanami (gorączka) i warunkami atmosferycznymi (wysoka temperatura powietrza).

Woda wspomaga proces oczyszczenia organizmu, ale na tym nie kończy się jej rola. Właściwa podaż wody zapewnia również optymalną pracę jelit i odpowiednie nawodnienie stolca.

W czasie letnich upałów czy podczas podróży w krajach tropikalnych zwiększa się nasza potliwość. Podczas tego procesu nie tylko tracimy wodę, ale wraz z nią ważne substancje odpowiedzialne za prawidłową gospodarkę naszego organizmu np. sód. Należy wtedy spożywać wodę mineralną bogatą w ten pierwiastek. Znaczna potliwość, a przez to duże zużycie wody, występuje również zimą, podczas mroźnych dni. Zużywamy wówczas więcej energii na oddychanie oraz na utrzymanie stałej temperatury ciała. Dlatego też trzeba częściej uzupełniać zapasy wody w organizmie, najlepiej ciepłymi napojami.

Czym kierować się wybierając wodę do picia?

Wybierając wodę do picia powinno się zwracać uwagę na jej skład mineralny. Pijąc systematycznie wody wysokozmineralizowane możemy profilaktycznie uzupełnić niedobory składników mineralnych, tj. fluoru, jodu, magnezu, sodu, wapnia, siarczanów czy żelaza.

Najlepiej jest pić wodę mineralną o zwiększonej ilości soli mineralnych. Nie ma przeciwwskazań do spożywania wód gazowanych za wyjątkiem wrzodów żołądka i chorób strun głosowych.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl